Forum POLKOM - o komunikacji w Polsce Strona Główna POLKOM - o komunikacji w Polsce
Forum o komunikacji miejskiej w Warszawie i nie tylko.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Historia zajezdni R-3 Ostrobramska

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum POLKOM - o komunikacji w Polsce Strona Główna -> R-3 Ostrobramska
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ik2952
Administrator



Dołączył: 20 Lis 2009
Posty: 304
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa-Mokotów Górny
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 11:24, 22 Lis 2009    Temat postu: Historia zajezdni R-3 Ostrobramska

Zajezdnia autobusowa Miejskich Zakładów Autobusowych miasta stołecznego Warszawy R-10 OSTROBRAMSKA (od 2006 r: R-3) mieści się w Warszawie, przy ul. Ostrobramskiej 38 (dzielnica Praga Południe). Jest największą zajezdnią autobusową w Warszawie i jedną z największych w Polsce (pow. 89264 m2).

Dokumentacja zajezdni została opracowana w 1964 roku przez Przedsiębiorstwo Projektowania Budpwnictwa Miejskiego "Miastoprojekt Stolica - Południe" w Warszawie. Autorami technologicznej części projektu są inż. Edward Laskus i inż. Józef Sowilski. Zajeznia była projektowana dla 240 autobusów Jelcz MEX272 i 60 autobusów przegubowych Jelcz AP02. Na terenie zajezdni zlokalizowano następujące obiekty:
- budynek stacji obsługi
- budynek administracyjny
- portiernia
- dyspozytornia
- kotłownia (obecnie rozebrana)
- stacja paliw o 6 stanowiskach tankowania
- budynek mieszkalny
- magazyn gazów technicznych
- place postojowe dla 270 autobusów
Pod koniec lat 80. rozbudowano zaplecze o nową halę obsługi codziennej i myjni oraz nową halę diagnostyki. Po podłączeniu do miejskiej sieci ciepłowniczej rozebrano kotłownię. W 1994 r. przebudowano budynek dyspozytorni.

Zajezdnia R-10 została oddana do użytku 21 lipca 1969 r. jako pierwsza powojenna zajezdnia autobusowa po praskiej stronie Wisły. W pierwszych latach eksploatowano wyłącznie autobusy Jelcz MEX272 i Jelcz AP021. Ostatni "ogórek" opuścił R-10 w marcu 1979 r. Od marca 1976 r. do czerwca 1980 r. eksploatowano także autobusy Jelcz-Berliet PR100, a od listopada 1977 do końca 1986 roku - Jelcz PR110U. W sierpniu 1979 r. do zajezdni przybyły pierwsze Ikarusy 280, a we wrześniu 1983 - także Ikarusy 260. W latach 1985-86 r. testy w R-10 przechodziły dwa prototypowe Autosany H10-30. W "złotych" latach zajezdni (1987-97) garażowały w niej tylko i wyłącznie Ikarusy. W lutym 1997 r. dostarczono pierwsze polskie niskopodłogowe autobusy Jelcz M121M, a w grudniu 1999 r. przegubowe Jelcze M181M, co bardzo popsuło nieskazitelny wizerunek zajezdni. W 2001 roku procent autobusów niskopodłogowych znacząco wzrósł za sprawą dostaw Solarisów Urbino 15 i MAN-ów NG313. W 2004 r. zabrano na Redutową Jelcze M181M, a w 2005 r. na Stalową wszystkie MANy NG313. W ramach wdrażania nowej alokacji taboru od 2006 r. na Ostrobramskiej garażuje połowa wszystkich Solarisów U15 i U18. Po likwidacji zajezdni Chełmska liczba wozów w R-10 skoczyła o 40 osiągając absolutną granicę pojemności i równając się ilościowa z zajezdnią R-13. Od 2007 r. wszystkie Solarisy Urbino 18 serwisowane przez firmę BTS garażują na Ostrobramskiej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum POLKOM - o komunikacji w Polsce Strona Główna -> R-3 Ostrobramska Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin