Forum POLKOM - o komunikacji w Polsce Strona Główna POLKOM - o komunikacji w Polsce
Forum o komunikacji miejskiej w Warszawie i nie tylko.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Historyczne linie autobusowe

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum POLKOM - o komunikacji w Polsce Strona Główna -> Ciekawostki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ik2952
Administrator



Dołączył: 20 Lis 2009
Posty: 304
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa-Mokotów Górny
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 13:44, 28 Lis 2009    Temat postu: Historyczne linie autobusowe

Zapraszam na wspominki wybranych linii autobusowych, które już nie jeżdżą na trasach wymienionych niżej.

Linia 104 (ursynowskie wcielenie)

Linię 104 uruchomiono w 1948 roku. Początkowo kursowała na krótkiej trasie Dw. Południowy - Wolica. Przez szereg kolejnych lat trasa linii przechodziła różnie przemiany, była wydłużana i skracana, aż w końcu została zawieszona 1 czerwca 1992 roku. Zawieszenie trwało 5 miesięcy i o dziwo linia wróciła 31 października 1992 roku. Jednak trasa linii została zmieniona niemal w 100 procentach, a stało się to za sprawą likwidacji linii 331. Jednak ten wariant trasy czyli Fabryka Domów - Poleczki - Puławska - Wałbrzyska - Ciszewskiego - Ursynów Płd. to był jakiś absurd, który nawet w szczycie woził powietrze. W 1993 roku na okres wakacyjny linię bezpowrotnie zawieszono. Linię do czerwca 1983 roku obsługiwała zajezdnia Woronicza, zaś później Piaseczno.

Linia 112 (coś na wzór 107)

Linię 112 uruchomiono w 1949 roku. Było to przekształcone 103 i zawsze łączyło Centrum Warszawy ze Starym Mokotowem, mimo faktu, że wiele razy jej trasa byłą korygowana. W ostatnich latach funkcjonowania linii 112 frekwencja była marna i właśnie dlatego 29 lutego 1992 roku linię zlikwidowano i zastąpiono w pewnej części przez 107. Ostatni wariant trasy linii 112 przebiegał następująco: Wolność - Andersa - Senatorska - Krakowskie Przedmieście - Szucha - Puławska - Rakowiecka - ODYŃCA - Madalińskiego - Kazimierzowską do Rakowieckiej i dalej na ul. Wolność. Trasę linii zmieniano prze 43 lata funkcjonowania 14 razy. Obsługę linii zapewniały zajezdnie Inflancka oraz Woronicza.

Linia 134 (linia na Służewiu)

Linię 134 uruchomiono 12 lutego 1956 roku na trasie Plac Unii Lubelskiej - Płatowcowa. Na początku lat 60. trasa linii zmieniła się - skierowano ją z Okęcia na Stary Mokotów, a w 1985 roku przedłużono na Ursynów i Natolin. 1 lipca 1995 roku nastąpiło połączenie linii 134 i 182 w jedną - 182. Taka zagrywka miała na celu odebranie możliwości dogodnych połączeń komunikacyjnych mieszkańcom osiedli Ursynów i Natolin, co było oczywiście związane z uruchomieniem "sieci" Warszawskiego metra. Ostatni wariant trasy linii 134 w przybliżonym przebiegu wyglądał tak: Okęcie - Hynka - Postępu - Woronicza - Al. Niepodległości - Dolina Służewiecka - Al. K.E.N - Romera - Findera - Dereniowa - Cynamonowa - Stryjeńskich - Natolin-Wolica. Obsługę zapewniał zakład Woronicza wozami przegubowymi.

Linia 139 (wcielenie I podobne do wcielenia II)

Linię 139 uruchomiono 5 maja 1957 roku na krótkiej trasie z Wilanowa do kościoła w Powsinie. Kilka lat później trasę linii wydłużono do Ośrodka Rekreacji i wypoczynku w Powsinie, a w 1979 roku od pętli w Wilanowie przedłużono ją do Dworca Południowego. W 1982 roku ostatecznie uległa korekcie po wycofaniu z z Powsina i skierowanie do Lasu Kabackiego. Od 5 października 1996 roku linia kursowała tylko w dzień powszedni nie zmieniając numeru. Ostatni raz linia pojawiła się 31 grudnia 1997 roku. Od stycznia 1998 roku zastąpiła ją częściowo linia 806. W całej swej historii linię 139 obsługiwały zajezdnie Woronicza, Chełmska i Piaseczno.

C.D.N


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Adrian8858
Poczatkujacy



Dołączył: 17 Gru 2009
Posty: 122
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 17:03, 22 Gru 2009    Temat postu: prosba

Prosze o opisanie linii 127 kursujacej z Kaweczyna na Wiatraczna
Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rav5202
GTŁ



Dołączył: 21 Lis 2009
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Pią 22:12, 01 Sty 2010    Temat postu:

Ciąg dalszy poprzedniego postu.

Linia 113 (wcielenie praskie)

Linię 113 uruchomiono w 1953 roku. Połączyła ona Centrum W-wy z Praga Płd. przez nowowybudowaną trasę - Wał Miedzeszyński. Kilka miesięcy później linię wydłużono do Falenicy, a w 1967 roku zupełnie zmieniono jej trasę - bieg zaczynał się na Rondzie Wiatraczna i wiódł nową trasą przez Trakt Lubelski na Błota. 1 marca 1993 roku linia uległa likwidacji i została zastąpiona przez linię 702, której trasę przedłużono z Błot do Ronda Wiatraczna. Linię obsługiwał początkowo zakład Redutowa, a później tylko zakład Ostrobramska. Linia przez 40 lat istnienia zmieniał swój przebieg 6-krotnie. Pierwsza jej przebieg wyglądał tak: Pl.Trzech Krzyży - Nowy Świat - Al. Jerozolimskie - Jakubowska - Wał Miedzeszyński - Os. Las. Pół roku później linię przedłużono do Falenicy, w 1957 roku pozostawiono ją na odcinku Osiedle Las - Błota, po pół roku wydłużono od Os. Las trasą 146 do Ronda Waszyngtona, a w 1967 roku linia kursowała od Błot trasą obecnego 702.

Linia 251 (linia eksterytorialna)

Linię 251, której trasa przebiegała w całości poza granicą ówczesnej Warszawy uruchomiono w 1991 roku. Była to przekształcona linia 714. Zamiana ta wiązała się z chęcią posiadania przez miasto Pruszków linii zwykłej, a nie podmiejskiej, w której konieczne było kupowanie droższych biletów. W kwietniu 1991 roku linię przekształcono ponownie w 714. Powodem była drastyczna podwyżka cen biletów, po której Pruszków nie był już w stanie płacić Warszawie za obsługę linii. Linię obsługiwał przegubami zakład Kleszczowa, a jej trasa przebiegała następująco: Ożarów PKS - Duchnice - Pruszków: Ożarowska - Żbikowska - 3 Maja - Gwardii Ludowej - Jedności - Prusa - Kościuszki - Sienkiewicza - Staszica - Powstańców - Plantowa - al. Wojska Polskiego - Nowa Wieś (wybrane kursy do Helenówka)

Linia 252 (piaseczyńska linia eksterytorialna)

Linię 252 uruchomiono w 1986 rok zastępując w ten sposób linię podmiejska 718 na identycznej trasie. Po pięciu latach w 1991 roku została ponownie przekształcona w linię podmiejską 725. Obsługę 252 zapewniała zajezdnia Piaseczno Ikarusami 260. Trasa linii przebiegała następująco: Piaseczno (Polkolor) - Popławskiego - Wojska Polskiego - Kusocińskiego - Puławska - Sienkiewicza - Stołeczna - Pod Bateriami - Gołków

Linia 253 (legionowska cicha eksterytorialna myszka)

O istnieniu i funkcjonowaniu linii eksterytorialnej 253 mało kto słyszał. Kursowała ona niecałe trzy lata. Została uruchomiona 1 kwietnia 1988 roku, po likwidacji podmiejskiej linii 712, która kursowała po tej samej trasie. Linię zlikwidowano 2 stycznia 1991, a właściwie zastąpiono ją nową linią podmiejską 717, której przebieg trasy był identyczny. Linię 253 obsługiwał zakład Pożarowa, a jej trasa przebiegała następująco: Legionowo Przystanek PKP - Jagiellońska - Mickiewicza - Sowińskiego - Warszawska - Zegrzyńska - Michałów-Reginów - Łajski - Fabryka Domów - Suwalna - Jaśminowa - Łajski Os. Młodych

Linia 254 (bratnia linia 253)

Linia 254 była ostatnią eksterytorialną linią autobusową, kursującą poza granicami Warszawy. Podobnie jak 253 kursowała na terenie miasta Legionowa - uruchomiono ją 1 września 1988 roku. Funkcjonowała nieco ponad 2 lata. W dniu 2 stycznia 1991 została przekształcona w podmiejską linię 719 bez zmiany przebiegu trasy. Obsługę linii zapewniał zakład Pożarowa, a jej trasa wyglądała następująco: Legionowo Przystanek PKP - Krakowska - Sobieskiego - PZPR - Kościuszki - Handlowa - Legionowo (Plac Kościuszki) (w sumie 8 przystanków).

C.D.N


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum POLKOM - o komunikacji w Polsce Strona Główna -> Ciekawostki Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin